this post was submitted on 27 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
stringtoucher at 2024-03-27 07:51:39+00:00 ID:
kwro68c
Uden og være ekspert så gætter jeg på at man skal afbalancere tilknytningsforhold og hvorvidt personen risikere tortur og eller dødsstraf ved udvisning, og det er det der redder folk i sager hvor logikken siger det burde være en udvisning.
Mange af de her sagstyper fra hvad jeg går ud fra er noget bandemiljø, der har voldsmanden ingen tilknytning til sine forældres land, og taler måske ikke engang det sprog de taler dernede, har aldrig været der og hele den tætteste familie muligvis inklusiv børn bor her.
Nogle sager omhandler også statsløse personer der ikke besidder et statsborgerskab i noget land.
hedenshelt at 2024-03-27 08:17:40+00:00 ID:
kwrq61o
Jeg er ligeglad med om det er farligt for dem at tage hjem, det burde de have tænkt over noget før.
stringtoucher at 2024-03-27 08:50:13+00:00 ID:
kwrsmwb
Hvis sådanne folk kunne tænke så havde de formentlig aldrig endt I situationen.
Det er ikke det største delene af sagerne handler om, det er langt oftere tilhørsforhold.
FlatterFlat at 2024-03-27 09:56:06+00:00 ID:
kwrxvuo
Og hvad så? At folk er idioter kan vi ikke stå på mål for. Og lad os antage de er idioter, hvorfor ønsker vi dem overhovedet i Danmark?
FlatIronBlue at 2024-03-27 09:00:42+00:00 ID:
kwrtfwd
"Hjem"
Powerful_Caregiver88 at 2024-03-27 09:03:42+00:00 ID:
kwrto6b
Ja, hjem.
hedenshelt at 2024-03-27 09:37:16+00:00 ID:
kwrwbfv
Hjem ja
MBechzzz at 2024-03-27 10:00:50+00:00 ID:
kwrya92
Du går ud fra at de faktisk på noget som helst tidspunkt har haft hjem et andet sted end Danmark. Bare fordi ens forældre er fra et andet land betyder det ikke at det er ens hjem. Havde mine forældre været født i Tyskland, men flyttede til Danmark inden de fik børn, have jeg heller ikke været tysker... Du kunne ligeså godt udvise en person som er født og opvokset her, til Canada som du kunne udvise dem til Syrien, Afghanistan, Iran osv.
hedenshelt at 2024-03-27 10:01:53+00:00 ID:
kwrydl0
Du skriver meget men jeg har smidt den tolerance jeg engang havde fordi de her mennesker ikke gavner os og de skal ud, jeg er ligeglad hvordan
MBechzzz at 2024-03-27 10:46:24+00:00 ID:
kws2di7
Og jeg forstår bestemt hvorfor man vil have dem ud. Men der er procedurere og lovgivning som skal overholdes. Det nytter ikke noget at smide en person til Iran, hvis oldeforældre kom fra Afghanistan. Man kan heller ikke bare bede en person om at gå ud af landet, for hvis ingen lande vil tage dem ind er man lige vidt. Tyskland kan jo bare nægte personen at gå over grænsen. Så kan man fængsle personen for at blive her, men hvad hjælper det dog?
stenbroenscooligan at 2024-03-27 09:21:24+00:00 ID:
kwrv1po
Øje for øje tand for tand gør os ikke et hak bedre.
hedenshelt at 2024-03-27 09:37:38+00:00 ID:
kwrwcj5
Forbrydelse skal betyde straf
PaleHorseNamedDeath at 2024-03-27 08:05:21+00:00 ID:
kwrp877
Tortur og dødsstraf er i mine øjne lige hvad de fortjener, er det ikke også sådan de selv kører? Øje for øje.
DangerDane57 at 2024-03-27 08:11:00+00:00 ID:
kwrpnp7
Men nu er det ikke sådan vi kører.
PaleHorseNamedDeath at 2024-03-27 10:17:37+00:00 ID:
kwrzr0g
Nej, det er derfor de skal ud af landet. Fint folk flygter her hen, men så skal de også tilpasse sig. Hvis ikke skal de fucke af.
OneDragonfruit9519 at 2024-03-27 08:12:35+00:00 ID:
kwrps0w
Det er bare lidt hyklerisk, ikke? At foragte deres gerning og så selv ville gør det samme? Det er vel reelt kun underudviklede menneske der mener at øje for øje er en løsning på noget.
ProfessionalBar69420 at 2024-03-27 08:43:30+00:00 ID:
kwrs4lo
Nej.
For du gør netop ikke det samme. Med mindre du altså mener at man ikke kan sætte nogen i fængsel for at frihedsberøve et andet menneske, da det at blive sat i fængsel er en frihedsberøvelse.
stringtoucher at 2024-03-27 08:41:14+00:00 ID:
kwrrycq
Vi har som stat givet tilsagn til at afskaffe sådanne midler, det er vel fint nok. Om de fortjener det eller ej.
PaleHorseNamedDeath at 2024-03-27 10:14:58+00:00 ID:
kwrzing
Men hvis det er sådan noget de kommer med i bagagen og ikke gider tilpasse sig skal de bare tilbage hvor de kommer fra.
stringtoucher at 2024-03-27 10:26:06+00:00 ID:
kws0ias
De love eksisterer allerede, de her folk er formentlig ikke nogen der er kommet til landet, de er vokset op her og er et produkt af deres opvækst i DK.
Jeg har intet problem med lange straffe og udvisning for alvorlig kriminalitet, især gentagen grov eller bande relateret kriminalitet men der er en grund til at systemet fungere som det gør og ikke altid udmønter sig i en udvisningsdom.
Det bliver man nødt til at forholde sig til, der må være andre løsninger end at afskaffe menneskerettighedskonventioner, som er en vigtig milepæl i international lovgivning.
yayacocojambo at 2024-03-27 08:27:49+00:00 ID:
kwrqxuo
El Salvador er et, indtil videre, fremragende eksempel på hvad der kan lade sig gøre, når et land stopper med at lytte til følelser, NGO’erne og bryder konventioner.
Så må historien vise om de “kommer tilbage til normal lov og orden” når de har nået deres egentlige målsætning.
https://www.statista.com/statistics/696152/homicide-rate-in-el-salvador/
stringtoucher at 2024-03-27 08:38:35+00:00 ID:
kwrrr3x
Problemerne med banderne opstod for alvor da udviste bandemedlemmer kom fra USA til El Salvador, og tog de amerikanske fængselsbander med tilbage.
JonasT-g at 2024-03-27 08:47:19+00:00 ID:
kwrsexm
Jeg kan læse mig frem til at deres "gang crackdown" startede i 2022. Deres mord rate var allerede på vej ned i årene op til. Hvad er eksemplet helt præcist?
Deres regering bruger et spike i antallet af mord til at suspendere flere grundlæggende (i hvertfald i DK) rettigheder.
Dertil er der flere spekulationer om, at der sidder mennesker i deres fængsler som er blevet anholdt på trods af at de ikke har banderelationer
https://www.npr.org/sections/pictureshow/2024/02/06/1226991801/el-salvador-state-of-exception
yayacocojambo at 2024-03-27 09:37:17+00:00 ID:
kwrwbi1
Du har allerede besluttet dig for at være imod deres tilgang, og så arbejder du ligesom tilbage derfra - det er åbenlyst
Næsten 20.000 mennesker blev myrdet fra 2015 til 2018!
Siden 2019 er 220, måske uskyldige, eller indirekte involveret i kriminaliteten omkommet som konsekvens af deres 0-tolerance
Jeg forstår slet ikke pointen med din artikel, om ikke andet så understreger den hvad der er galt med følelsesprægede omgang til politik (når modstanderen ikke spiller efter reglerne)
JonasT-g at 2024-03-27 09:58:00+00:00 ID:
kwry1nd
Det kunne godt lyde lidt angribende, det beklager jeg.
I artiklen står der flere ting om hvordan at de har taget rettighederne fra deres borgere. Er det ok at indskrænke ytringsfriheden eller 'protest friheden' pga. at man skal ud og anholde en masse bandemedlemmer? - jeg vil mene at det i højere grad er et kneb for at få og beholde magten.
Men du har ret: Jeg er modstander af at benytte lignende metoder i Danmark. Du siger selv at vi skal stoppe med at "lytte til ngo'er og følelser". Gør man rent faktisk det? - eller lytter man til forskning?
Desuden handler El Salvadors problem heller ikke om kriminalitet som sker på baggrund af mislykket integration.
Dertil kunne jeg forestille mig, at kriminaliteten blandt Mara Salvatruchas medlemmer, er noget mere hårdkogt og modbydeligt, end det vi ser herhjemme.
Jeg ville mene det er et demokratisk problem, at man bruger totalitære metoder. Hvor er retssagerne? Ville du være tilfreds, hvis det var dig som blev uskyldigt anklaget?
Jeg har virkelig ikke stor tiltro til, at de data der kommer ud om kriminalitet i El Salvador, nødvendigvis er sande. Dette gælder både for dit og mit eget synspunkt. Men jeg vil påstå at debatten er mere nuanceret end: problemet er væk = metoderne er i orden.
Så nej, jeg mener ikke at målet helliger midlet.
riskage at 2024-03-27 08:14:59+00:00 ID:
kwrpynj
Hvorfor er det vores opgave at kortslutte andre landes strafudmåling? Dødsstraf er mig bekendt ikke, i modsætning til tortur, imod international lov.
stringtoucher at 2024-03-27 08:48:26+00:00 ID:
kwrshyn
Fordi i mange af sådanne er det ikke for gemen kriminalitet folk risikere dødsstraf.
Den mest famøse sag jeg kender til, en libanesisk statsborger der vidst forsat er på tålt ophold, han har en dødsdom over hovedet for at samarbejde med Israel. Det altså ofte noget politisk relateret aktivitet eller som i den sag landsforræderi folk potentielt sendes ned til.
Så tror princippet er at vi har afskaffet dødsstraf og derfor ikke aktivt vil sende folk ned til en korrupt domsprocess hvor man kan være dømt til døden på forhånd.
Askefyr at 2024-03-27 08:38:56+00:00 ID:
kwrrs1e
Fordi man har besluttet at der er funktionelt meget lille forskel på at selv udmåle dødsstraf og på at give nogen til en fyr som man allerede godt ved har tænkt sig at gøre det.
riskage at 2024-03-27 08:48:43+00:00 ID:
kwrsipw
Det er jeg som sådan ikke uenig i. Men den standard er tydeligvis ikke universalt anvendt til lands så det er inkonsistent med vores adfærd på andre områder. Derudover er det at træde ind i andre landes affærer hvilket er at åbne Pandoras æske.
Askefyr at 2024-03-27 09:26:48+00:00 ID:
kwrvh5z
Næ. Vi siger ikke at de ikke må bruge dødsstraf. Vi siger bare, at vi ikke udleverer folk til lande, der gør det. Det er at passe vores egen butik.
riskage at 2024-03-27 09:39:44+00:00 ID:
kwrwin3
Og når landene beder dem udleveret så deres retsinstans kan få lov at arbejde på deres borgere?
Askefyr at 2024-03-27 09:43:01+00:00 ID:
kwrwscg
Nu er et lands statsborgere ikke deres ejendom - det er i hvert fald ikke den danske forståelse af det. Jeg ved godt at nogle lande f.eks kræver skatter af deres statsborgere selvom de bor i udlandet, men det gør vi ikke her.
Danmark har juridisk bestemmelsesret over mennesker, befinder sig i Danmark. Man er heller ikke undtaget fra vores love, bare fordi man har et andet pas.
Hvis alle er underlagt danske love, når de er i Danmark, så er det vel også kun rimeligt at alle er omfattet af danske retsbeskyttelser.
riskage at 2024-03-27 09:44:55+00:00 ID:
kwrwxz4
Prøv at svar på spørgsmålet. Jeg har aldrig påstået at mennesker er staters ejendom, ej heller i Danmark i modsætning til hvad du påstår her.
Askefyr at 2024-03-27 09:47:13+00:00 ID:
kwrx4wk
"Få lov at arbejde på deres borgere" får det til at lyde som om at det land, du er statsborger i, har en særlig ret til at få dig udleveret. Det siger jeg, at jeg ikke er enig i.
Hvis et land vil have nogen udleveret fra Danmark, så skal de enten garantere et hvis niveau af retsbeskyttelse, eller også så kan de rende og skide. Det synes jeg egentligt er glimrende.
riskage at 2024-03-27 09:56:25+00:00 ID:
kwrxwte
Jeg noterer du ikke ønsker at svare direkte på spørgsmålet.
Svaret er at da sætter Danmark tungen på vægtskålen med baggrund i andre landes interne affærer.
qchisq at 2024-03-27 09:32:52+00:00 ID:
kwrvyry
Hvorfor skal vi indføre dødstraf for en lille gruppe mennesker?
riskage at 2024-03-27 09:40:15+00:00 ID:
kwrwk5f
Det skal vi ikke, hvordan konkluderer du det?
qchisq at 2024-03-27 15:02:21+00:00 ID:
kwt27i8
Hvis vi straffer folk med udvisning til et sted de er blevet idømt en dødsstraf, hvordan er det så ikke at genindføre dødsstraf i Danmark?
riskage at 2024-03-27 16:06:56+00:00 ID:
kwtdv37
Fordi dødsstraffen dømmes i et helt andet retssystem end Danmark.
Jeg forstår hvor du er på vej hen, men er det vores opgave at kortslutte andre landes retsprocesser og krav på at udmønte den mod egne borgere? Hvorfor lige nøjagtig med dødsstraf og ikke, skal vi sige abort? Skal vi nægte at udlevere retsforfulgte borgere til lande hvori abort er forbudt?
Alternative_Sleep279 at 2024-03-27 08:32:56+00:00 ID:
kwrrbvz
Det du beskriver er ikke ved udvisning men ved udlevering. Ved udvisning der tager man højde for hvilke interne forhold de har i Danmark som kan begrunde at de skal blive i landet. Dvs den pågældendes familie relationer, arbejde, igangværende uddannelse osv.
Laspz at 2024-03-27 07:56:44+00:00 ID:
kwrokg8
Ej hvor synd for gerningsmændende.. /s
T-1337 at 2024-03-27 08:41:02+00:00 ID:
kwrrxtm
Det skulle man måske have tænkt på inden man bevidst myrdede et menneske. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at deres sikkerhed står højere end alle andres når personen er skide ligeglad med sine medmennesker.
Ud med dem. De er voksne nok til at spille seje og slå ihjel, så er de satme også voksne nok til at tage konsekvenserne. Eller vi kunne blive ved med at vægte dem højere end alle andre og risikere langsomt at tilstanden ender som den gør i Sverige.
Kitschmusic at 2024-03-27 09:55:46+00:00 ID:
kwrxuu7
Nå, altså som de gjorde ved en anden person? Ingen sympati, fuck dem.